Halkade in i branschen – nu firar Städ-Tommy ett år som egen

Tommy Söderkvist driver sitt företag med fem heltidsanställda och räds inte att själv göra grovgörat på fältet. Det stärker sammanhållningen.

Efter nästan 20 år som anställd i städbranschen kastade sig Tommy Söderkvist ut och startade eget. Nu kan han se tillbaka på ett år med Städ-Tommy. Med stöd från Faxeparks företagsinkubator siktar han på att fortsätta bredda sig – geografiskt och med fler tjänster.

Tommy Söderkvist möter upp i klargul jacka med företagslogga, den lyser också klart på firmabilen och toppluvan som krävs i marsvädret. Det lyser rätt bra om hans firma också. Det är ungefär ett år sedan han med Städ-Tommy tog steget och startade eget. Våren 2019 finns fem heltidsanställda i firman plus några ytterligare som kan rycka in. De gör allt inom städ åt både privatkunder och företag.

- Jag kände att det var dags att pröva vingarna själv. Det är första gången jag driver något ensam och jag gör det väl för att få se hur mina idéer fungerar. Jag har mina tankar om att se personalens värde och att skräddarsy varje sak efter dess unika behov, säger Tommy Söderkvist.

 

Med sig in i Städ-Tommy har han meriter från både golvet och från en tid som områdesansvarig i en riktigt stor städdrake. Inte illa av en som halkade in i branschen.

Visst var det lite pirrigt att kasta sig ut

- Jag hade tänkt jobba som fönsterputsare en sommar. Men jag visade väl bra anda, fick utbildningar internt och blev headhuntat av ett större företag sedan. Till slut tröttnade jag på storbolagets sätt att resonera och valde att gå tillbaka till det jag är i nu. Men visst var det lite pirrigt att kasta sig ut.

Man i skåpbil.

Städ-Tommy, som han kallas både i företaget och bland vänner, ser möjligheter att företaget kan växa på sikt.

Tommy Söderkvist är en av flera som valt att ta hjälp från Faxeparks företagsutvecklingsprogram, företagskuvösen, som ger tillgång till bland annat rådgivning.

- Jag tycker det är jättebra. Vi träffar Nils Wetterlind ungefär en gång i veckan, ett bra bollplank och en drivande kraft. Man är ganska ensam som egen och han är kunnig och erfaren inom många områden. Man får mycket tips och idéer. Svårt att förstå om man inte går med i det.

Förändrad bransch

Med sin rika erfarenhet har Tommy Söderkvist sett hur branschen förändrats med åren, att städa i dag är inte vad det var för 20 år sedan. Tiden är förbi då städaren helst inte skulle synas och helst göra sin insats kvällstid i tomma kontorskaler.

- Visst är det fortfarande kvinnodominerat, men nu ser jag det som ett rent serviceyrke som vilket som helst. Man måste klara det sociala och vara öppen för lösningar för vad kunden vill ha, piffa soffor, vattna. Det är inte bara dammsuga och moppa, allt hör ihop i dag. Det har en högre status nu, det är skönt och det är något som vi försöker lyfta. Det har även hänt en del när det gäller kollektivavtal och jag försöker att ligga lite över, säger Tommy Söderkvist.

Leende man.

Serviceinriktad personal och städtjänster av hög kvalité, det ska vara Städ-Tommys signum, säger ägaren Tommy Söderkvist.

När Tommy Söderkvist ser framåt finns idéer om hur verksamheten kan växa, både geografiskt men också med nya tjänster och kunder. Kunderna i dag hittas både inom företagsvärlden och det privata - uppdelningen är 50/50. Nio av tio kunder hittas i Söderhamnsområdet. Idén hos Städ-Tommy är att låta kvalitén tala snarare än lägsta pris. Som många städföretag rider man på RUT-avdraget.

Att man inte bangar att ta skitgörat ibland. Det ger bättre sammanhållning

Tommy Söderkvist själv jobbar med både moppar och mappar. Tiden delas mellan kontorsjobb och fältet.

- Jag är mycket ute själv också, det saknade jag när jag tidigare var arbetsledare och det tror jag uppskattas av personalen. Att man inte bangar att ta skitgörat ibland. Det ger bättre sammanhållning.

Vilja att växa

Han ser en framtid där gänget hos Städ-Tommy växer. Kanske hittar man någon som kan göra en liknande karriär som han själv?

- Visst, varför inte? Jag ser gärna personer som är proaktiva, en säljare som ser om kunden behöver något extra. Och jag försöker vara duktig på att uppmuntra. Det är allas ansvar att företaget går bra.

Fem snabba frågor

1. Hur är det att driva företag i Söderhamn?

- Jag tycker att det är bra.

2. Vilka utvecklingsmöjligheter ser du för företaget?

- Att bredda utbudet av tjänster och nå ett större geografiskt område.

3. Vilka egenskaper är bra att ha för personal inom städbranschen?

- Jättesvårt att säga. Man måste ha ”städblicken”, en känsla av vad som göras och vad som är service. Och att kunna föra sig socialt.

4. Vem städar hemma hos dig?

- Det brukar diskuteras. Jag brukar säga att man inte ska ta med sig jobbet hem.

5. Namnet Städ-Tommy, kommer det med firman eller är det smeknamnet också?

- Det har blivit så i bekantskapskretsen, även innan firman.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 3 april 2019

Kontakta oss på Faxepark

Stationshuset
Södra Hamngatan 50

Hans-Göran Karlsson
Näringslivschef
Tel: 0270-751 08
E-post: hans-goran.karlsson@soderhamn.se

Jan Brandberg
Näringslivsutvecklare
Tel: 0270-756 67
E-post: jan.brandberg@soderhamn.se

Bitti Alvin Lehmann
Näringslivsutvecklare och Projektledare SARURE
Tel: 0270-759 74
E-post: bitti.alvinlehmann@soderhamn.se

Ingrid Nyström
Näringslivsutvecklare
Tel: 0270-752 14
E-post:
ingrid.nystrom@soderhamn.se

Steven Pettersson
Projektledare
Tel: 0270-750 64
E-post:
steven.pettersson@soderhamn.se

Faxepark logo

Kontakt Söderhamn Kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn