Söderhamns kommuns startsida Söderhamns kommuns startsida
Carina Sjölin
Carina får en snabblektion i Ipadanvändning av Magnus Svensson (C).

Världsvan Carina bloggar om Söderhamns skärgårdsverksamhet

Under oktober kommer vi att få följa Carina Sjölin när hon bloggar om sin vardag inom skärgårdsverksamheten. Carina har under flera år både pluggat och jobbat utomlands med har nu sin bas i Söderhamn som projektadministratör inom Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen (KUS).

Vecka 43

Sista veckan med bloggen...

Fredag 26 oktober

Dags för KMP möte igen, denna gång i Hudiksvall. Med på mötet var även Region Gävleborg och 2st ur styrelsen i föreningen Jungfrukusten. Håll ögon och öron öppna för aktiviteter arrangerade av oss till våren!

Sitter nu här sen fredag eftermiddag och det är dags att avsluta ännu en härlig arbetsvecka och denna blogg. Vill tacka er som tagit del av er värdefulla tid för att låta mig dela med mig av mitt underbara jobb! Kan bara avsluta med ett par klyschor:

Trivs som fisken i vattnet och undrar om jag äntligen kan ha hittat hem...

Torsdag 25 oktober

Torsdagen blev en liten repris av tisdagen med vedpåfyllning, men denna gång på Klacksörarna och aningens kallare. Frost och snorhalt på bryggan. Vi fick vara kreativa och använda en vinsch till hjälp för att få upp vagnen med ved för den branta spången.

Leif Norin styr ekipaget.

Vi  passade även på att tömma sopor, städa ur stugor, diska mm innan vi lämnade ön.

Onsdag 24 oktober

Kontor och budget hela dagen lång.

Tisdag 23 oktober

En underbar höstdag på havet. Dags att fylla på vedförrådet på Storjungfrun och ta in deras badbrygga mm för vintern.

Vi ger oss iväg direkt på morgonen med taikonlasset.

Med kranens hjälp får vi iland jättesäckarna.

Langen går…

Måndag 22 oktober

Påbörjar sista veckan med bloggen och konstaterar att jag kommer att dra en lättnadens suck när jag lämnar tillbaka Ipaden som jag så snällt fått låna av info/marknad då den har fått varit med om sina egna små äventyr: glömd på bussen i Söderköping (Tack Magnus för att du räddade den!), legat i spöregn på däck, glömd på bordet i en restaurang och sist men inte minst så satte sig Kalle Persson på den. Så den som påstår att en Ipad är lättförstörd tror jag inte på! Sen funderar jag ju lite hur de tänkte när de gav mig ansvaret för den...

Vecka 42

En rolig och blöt vecka...

Fredag 19 oktober

Påbörjar budgetarbetet inför 2013. Behöver jag säga mer?

En rolig vecka med nya upplevelser har nått sitt slut...

Torsdag 18 oktober

Påbörjar dokumentationen om Huldas hemtransport från Karlstad till Söderhamn. Många foton att gå igenom. Tar med mig datorn hem på kvällen och fortsätter med mitt lilla sidoprojekt, att göra ett fint fotoalbum över resan och ge till Sven-Arne i födelsedagspresent. Men säg inget till Sven-Arne för det är en överraskning!

Onsdag 17 oktober

Möte med Anne Söderström/turiststrateg om kommande säsong. Många spännande idéer bollas och vi bestämmer bla att fortsätta samarbeta för att kunna hålla Terminalen vid Gästhamnen öppen.

Tisdag 16 oktober

Med pirr i magen kom jag till jobbet idag.
Det var dags för säkerhetsövningar för personalen inom Skärgårdsverksamheten på nya taxibåten Hulda. Vi började först teoretiskt inne på stationen med olika regler och befälhavaransvar mm. Sedan fortsatte vi på själva båten med övningar om sådant som kan uppstå brand, grundstötning, kollision, länsning, övergivande av fartyg osv.

Brandlarmscentralen

Motorcheck

Sedan momentet jag väntat med skräckblandad förtjusning på...Man överbord, eller ja kvinna denna gång. Se och begrunda:
Lite feg och smygkänner på vattnet först.

Första gången jag tar en simtur i slutet av oktober.

Fångad!

Kolla blicken…upptäckte precis att luvan EJ var tät.

Spelar avsvimmad och hoppas att gubbarna orkar vinscha upp mig.

Lyckligtvis orkade de dra upp mig och efter ett försök till så kände sig alla nöjda. Själv upptäckte jag ju att jag hade varit pirrig helt i onödan, var bara skoj och lite kallt.

Måndag 15 oktober

Måndagsmöte med gubbsen och justering av propelleraxeltätningen, jag kollade så att det gick rätt till ;)
Trångt i maskinrummet. Gissa maskinisten!?

Vecka 41

En varierande och positiv vecka...

Fredag 12 oktober

Större delen av dagen går åt till slutrapportering av LOVA projektet samt ansökan om vattenverksamhet till Länsstyrelsen. Herrejösses vad mycket som ska fyllas i och dokumenteras. Kartor, beskrivningar och budget bifogas. Efter mycket knåpande och lite hjälp så blir det äntligen klart. Åker ner till Stugsund för att komplettera med lite uppgifter från taxibåten Gigi som ska läggas ut på Djurgårdsvarvet nu för försäljning och kan inte låta bli att ta en liten bild.

Gigi
Tittar på klockan och inser att helt plötsligt är även denna vecka slut...

Torsdag 11 oktober

Snoozade lite för länge idag så frukosten hanns ej med (kanske lite omedvetet medvetet eftersom jag skulle på Rådhuskondis kl 09:00) Träffar Turismen och vår taxibåtschaufför för en utvärdering och avstämning av sommarsäsongen som gått. Kort sammanfattat: lite ris och mycket ros! Vi diskuterar även utveckling och förbättringar inför säsong 2013 och jag unnar att köpa mig en räkmacka att mumsa på under tiden.

Henrik Olsson och Elin Forsell.

På eftermiddagen har vi möte med ordförande i Prästgrundets Hamnförening där vi diskuterar skötselavtal, sophämtning mm.

Onsdag 10 oktober

Ställer om hjärnan till engelska och kör BACES rapportering och mailkorrespondens mest hela dan. Projektet är ett interreg projekt mellan 3 länder, Sverige, Finland och Estland så allting körs på engelska.

Tisdag 9 oktober

Vilken härlig dag!
Idag har jag varit kranförare, byggarbetare, taxibåtschaufför, sophämtare och projektledare.
Avfärd 08:00 från Stugsundskajen med destination Skatön och jag tänkte som vanligt vara effektiv och köra lite datorjobb under färden. Hytten var fullsatt så jag gick ner i kabyssen och installerade mig. Efter ett tag började båten rulla rejält och åksjuk, men envis som jag är sitter jag och knapprar på och tänker lite till, lite till vilket resulterade i en störtrusning ut på däck till friska luften...sen gav jag upp försöket och sållade mig till de andra i hytten resten av färden.

Det prefabricerade däcket till den senaste miljöstationen lyfts med kran från båten till land.

Lite finlir för att få det rakt.

Tillbaka till Stugsund där jag slänger i mig lunchlådan och byter båt.
Carina kör båt
Taxibåtshämntning från Klacksörarna inbokad. Det gungar på rejält och jag har lite svårt att lägga till (parkera skulle man visst inte säga enligt chefen), men det går och nöjda stuggäster hoppar ombord. Full fart tillbaka till Stugsund där en reporter från tidningen väntar på oss.

Återigen båtbyte tillbaka till arbetsbåten Remmaren för att ge oss ut på havet för att göra ett tidningsreportage om "mitt" projekt BACES. Ni har väl läst det?
Med på resan förutom reportern har vi Magnus Svensson, C, som är styrgruppsmedlem i projektet. Turen tar oss till Enskär där vi stävar mot och kör en soptömning för att demonstrera hur det går till. Vill ju inte ta åt mig äran för den ypperliga servicen på våra öar utan påpeka att det annars är gubbarna på enheten som sköter det! Visar även stationerna på Lilljungfrun och Branthäll innan vi kör till mottagningsstationen bredvid Stugsundskajen och drar iland de fulla tunnorna.

Ibland blir även fotografen fotad, Daniel Nilsson reporter Hälsingetidningar.

Måndag 8 oktober

Börjar arbetsveckan igen med att träffa gubbarna på stationen och gemensamt planeras veckans arbete. Bryggor ska tas in för vinterförvaring, nya miljöstationer ska på plats, sopor tömmas, dass skötas, ved ska ut till öarna, prickar, enstavlor och fyrar underhållas. Ett arbete på havet är inte lika lättplanerat som på land för hänsyn måste tas till vilket håll vinden kommer ifrån för att det ska fungera att kunna utföra arbetet från båten. Tur att de har all erfarenhet och kunskap som krävs.

Leif Norin, Sven-Arne Ängvald och Kalle Persson.

Höga kusten-bron

Fredag 5 oktober

Tidig morgon, frukost, konferens och lunch ur snuskburkar (fältkök) innan vi påbörjade resan hemöver.
Vi befann oss ju nära Höga Kusten bron och eftersom åtminstone inte jag åkt över den någon gång så sagt och gjort.... Just to do it!

En lärorik, äventyrsfull och annorlunda vecka är över...

Hur är det man säger?
Man ska ha kul på jobbet!

Ingången

Torsdag 4 oktober

Blir upphämtad i minibuss av Pär från Gävle som är projektledare i KMP och resan går vidare norrut där vi hämtar upp övriga deltagare inom projektet från Hudiksvall och Nordanstig.
Vi ska till Hemsön utanför Härnösand för att ha konferens med Nätverk Norrlandskusten. Ett nätverk som sträcker sig från Gävle i söder till Haparanda i norr, tillsammans jobbar vi för ett gemensamt mål: att utveckla skärgården!
En sannerligen annorlunda konferensanläggning väntar oss i den gamla fästningen på Hemsön.
Vi startar med en utsökt lunch, konfererar i några timmar och får sedan en rundvandring av anläggningen både under och ovan jord. Vi konstaterar alla vilken engagerad och underhållande guide som gör en visning som säkerligen kunde vart rätt långtråkig till en riktigt rolig som fångar vårt intresse.

Konferens 40 meter under marken i den gamla underofficiersmässen.

Sovsalen

Guiden Johan

Efter dagens slut får vi förflytta oss till en annan del av ön och anläggningen som ligger "bara" 25m under marken, där vi får en om inte ännu godare 3-rättersmiddag. Blir inte förvånad när det visar sig att kocken ägde 5 st restauranger vid 27-års ålder.

All personal är grymt engagerade och serviceinriktade, maten utsökt, detaljerna att de fortfarande använder sig av militärens kläder och utrustning är skoj, men sömnen blev det ju sisådär med även fast jag fick ett litet lyxigare rum, officiersboendet.

Faktum kvarstår dock att sängar och madrasser är kvar i samma skick sedan Kalla kriget. Kan varmt rekommendera ett besök till denna anläggning och det gladde mig att höra att ägaren beställt nya madrasser och kuddar inför säsong 2013!
www.hemsofastning.selänk till annan webbplats

Carinas rum
Carinas lite lyxigare rum...

Onsdag 3 oktober

Kontorsdag där det gäller att få så mycket som möjligt gjort när jag för en gångs skull har en heldag på plats i Förvaltningshuset.

Tisdag 2 oktober

Äntligen blev det en arbetsdag på havet igen och det är något speciellt med att få dra på sig arbetskläderna och lorta ner sig lite. Målet för dagen är att ta in bryggorna från Toppatall på Storjungfrun och frakta dem till vinterförvaringen i Nyhamn, Ljusne samt byta batteri i en lysboj utanför Orrskärshamnen.

På hemvägen kollar vi sopstatusen på Enskär och hämtar ett halsband som en stughyrare glömt kvar. Vi gav oss ut i strålande solsken, men vid batteribytet utanför Orrskär så öppnar sig himlen och när jag står där med händerna full ute på däck utan chans att skyla mig så konstaterar jag nöjt att jag har ju som tur är vattenfast mascara på mig!

En dag på havet:

Just när vi lagt till kommer Kustbevakningen och gör en inspektion av båt och personal.

Bryggintagning med Leif Norin

De tunga betongklumparna med kätting som håller bryggorna på plats måste lyftas med kran.

Fm fika i kabyssen innan vi drar vidare. Leif Norin och Bengt-Owe Gräsman, 2 av mina mentorer.

Övningskörning. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man även har bryggor förtöjda vid sidan av båten!

Byte av lysbojsbatteri.

Fredag 28 september

En vecka med mycket kontorsjobb och några möten har startat...
KMP-möte på Bergsjö nya hotell.

Annika Bergström Hudiksvall, Henrik Olsson Söderhamn, Pär Granström Gävle, Mats Widoff Nordanstig. Ej med på bild: Anne Söderström Söderhamn.

Kustnära Mötesplatser etapp 2 (KMP)

Är ett projekt för regional konkurrenskraft och sysselsättning.
Syfte med projektet är att skapa regional tillväxt längs södra Norrlands kustland genom attraktiva och tillgängliga besöks-, boende- och verksamhetsmiljöer - Kustnära Mötesplatser.
Det övergripande målet är regional och interregional samverkan för ökad konkurrenskraft och sysselsättning för södra Norrlands kustland.
Projektledare är Gävle kommun och övriga deltagare är kommunerna Söderhamn, Hudiksvall och Nordanstig.
Projektet pågår från september 2011 till och med december
2013.
Ännu en givande och rolig vecka har passerat. Känns stort att få vara med att utveckla och förbättra vår underbara skärgård...

Onsdag 26 september

Dagen började med APT möte för KUS-avdelningen. Planering och avstämning. Återstoden av dagen samt torsdagen ägnades mycket åt projektrapportering.

Tisdag 25 september

Idag kom gästhamnens nya septiktömningspump på plats. Sökte LOVA-bidrag för detta i våras och det är riktigt skoj att få se resultatet IRL av mitt pappersarbete!

Måndag 24 september

Började som oftast veckan med ett planeringsmöte med gubbarna nere på Sjöräddningsstationen i Stugsund. Ett sant nöje att börja arbetsveckan med att träffa detta positiva, arbetsglada gäng som gör sitt bästa för att lära mig allt om arbetet på havet...och ändå håller de god min! Vid stationen i Stugsund har vi våra båtar och utgångspunkten för det dagliga arbetet inom Skärgårdsverksamheten.

Fredag 21 september

Fredag morgon börjar med en rivstart eftersom jag glömt att slå på ljudet på min telefon och hör därför inte larmet utan blir väckt av en kollega strax innan mötesstart, men hoppar man över dusch och frukost så hinner man visst i tid ändå :) Vi inom projektet har ett gemensamt avstämningsmöte (och jag dricker mitt livs första loka för att kompensera för den missade frukosten) medan de medföljande entreprenörerna får en liten sovmorgon.
Konferens i bårhuset, Mons camping.

Vårt cross-border seminar i Söderköpings kommun avslutas med lunch och sedan påbörjas resan hemöver. E.T.A. Söderhamn 18:31 och denna gång är SJ i tid...

Jag kommer hem trött, men full av nya erfarenheter, sinnesintryck, lärdomar och nya värdefulla kontakter. Vila får jag göra när jag blir gammal...

Presentationer.

Torsdag 20 september

På torsdag fm så har alla projektpartners en presentation av sitt arbete under den milestone som passerat sen vi sågs sist i Ekenäs, Finland, dvs den senaste fyramånadersperioden, samt planeringsmöten i olika arbetspaket.

Efter lunch blir det återigen busstur och studiebesök. Senare under em blir vi upphämtade av en kofärja för att besöka entreprenörer ute på Kallsö och till Lammskär där vi får god grillbuffé och trubadurunderhållning. Båtresan hem är sen, kall, mörk och minnesvärd.

Kofärjan

Jordbruk och landskap på Kallsö

Kallsö, St.Annas skärgård.

Vår medeltida guide framför klocktornet.

Onsdag 19 september

Onsdagen bestod mest av studiebesök på olika ställen och en guidad rundtur i medeltida Söderköping.

En delegation på tio personer från Söderhamn har rest till Söderköping (S:t Anna) på ett stormöte med BACES. Temat för detta möte är att diskutera hur vi förbättrar och informerar om våra olika typer av skärgård i projektet.Men det handlar även om hur vi lyfter och jobbar med vildmarksturism. Som en del i det besökte delegationen Björkviks Herrgård och tittade på olika former av jakt och träning av jakthundar.

Tama vildsvin.

Entreprenörer stiftar nya bekantskaper.

Med på resan från Söderhamn är en förtroendevald, tjänstemän som jobbar i projektet och entreprenörer från kommunen som får en massa inspiration och kunskaper för hur de skall fortsätta utveckla deras idéer.

Åter på Mon fick vi kort presentera oss själva och inta en härlig laxmiddag.

Tisdag 18 september

En intensiv, upplevelserik och rolig vecka... Hela tisdagen hade vi Tillväxtverket på besök som granskade projektet BACES där jag är projektledare. En riktig nagelbitare, tänk om jag gjort något fel!? Väntade med fasa på de stränga kostymklädda herrarna med portfölj, döm om min förvåning när två unga, snygga tjejer möter mig på Rådhuset som dessutom är glada och trevliga. Vilken otrolig lättnad sedan när de, efter de har grillat oss en hel dag meddelar att de inte har något att anmärka på! Landade på kontoret en sväng för att sedan hoppa på tåget söderut kl. 18:16. Middagen får intas på tåget tänkte jag... Efter bytet i Gävle upptäcker vi att det minsann är ett regionaltåg utan Bistro! Magen kurrar och överlevnadsinstinkten tar över...hur göra nu? Efter tredje försöket med att ringa en vän så lyckas det och på perrongen i Uppsala står en vän med Mc Donald's leverans. Mätta och glada ankommer vi till Norrköping och därefter blir det en taxitur till Mons Camping vid havet i St Annas skärgård. Strax efter midnatt checkar jag äntligen in i min stuga.

Söderhamns kommun

826 80 Söderhamn
Tel 0270-750 00
Fax 0270-411 60
E-post

Granskad/Uppdaterad: 2012-10-30

Söderhamn - en kommun i Hälsingland: Bollnäslänk till annan webbplats, Hudiksvalllänk till annan webbplats, Ovanåkerlänk till annan webbplats, Ljusdallänk till annan webbplats, Nordanstiglänk till annan webbplats

Söderhamns kommun, 826 80 Söderhamn Tel 0270-750 00, Fax 0270-411 60, E-post - Ytterligare kontaktuppgifter