E-tjänst för vård och omsorg ger ökad tillgänglighet och förenklar ansökningar

Äldre man med yngre man framför dator.

Nu går det att anmäla eller ansöka om bistånd och insatser via en e-tjänst. Den digitala möjligheten bidrar till ökad tillgänglighet och förenklar för ansökande och anhöriga - välkommen att använda e-tjänsten!

Söderhamns kommuns omvårdnadsenhet - som utreder, beslutar och följer upp bistånd och insatser till äldre och personer med funktionsnedsättning - hänger med i den digitala utvecklingen genom att tillhandahålla olika kontaktvägar bidra till ökad tillgänglighet.

Till exempel med e-tjänsten för vård- och omsorgstjänster – välkommen att upptäcka fördelarna med att använda den digitala tjänsten.

Till e-tjänsten: E-tjänst för ansökan om vård och omsorg

- Det här är ett enkelt och användarvänligt sätt att nå våra tjänster, som vi hoppas att fler upptäcker. Det är viktigt för oss att följa med i samhällsutvecklingen då vi ser att våra målgrupper också blir mer digitala, säger Emma Lind, enhetschef i sektor Välfärd, Söderhamns kommun.

Några av fördelarna med e-tjänsten:

  • Du får direkt bekräftelse på att ansökan/anmälan mottagits.
  • Du har möjlighet att gå in och ändra i sin ansökan/anmälan fram till dess att handläggare börjat hantera denna.
  • I e-tjänsten går det att följa processen för ansökan. Beslut meddelas via e-tjänsten.
  • E-tjänsten kan användas alla tider på dygnet, även utanför handläggarnas telefontid (vardagar dagtid). Det kan också vara lättare att hjälpa en anhörig på distans genom att fylla i en anmälan digitalt.
  • Det kan gå snabbare då det inte tillkommer någon ytterligare tidsåtgång för postgång.
  • E-tjänsten bidrar till att anmälningar om behov i större utsträckning kommer till rätt enhet.

Fler e-tjänster i kommunens digitalisering

Digitaliseringen i kommunen ska bidra till ökad öppenhet, service, effektivitet och en hållbar utveckling. Digitala kanaler ska vara den mest använda informationsvägen mellan kommun, medborgare och företag. Alla ska kunna använda kommunens tjänster, oavsett förmåga och förutsättningar.

- I linje med regeringens mål om "digitalt först" jobbar vi för att fler tjänster ska bli digitala, så att invånare kan få hjälp snabbare och smidigare. Det handlar om att göra vardagen enklare, oavsett om du sitter hemma vid datorn eller använder mobilen. När vi digitaliserar kan vi också jobba mer effektivt och lägga mer tid där den verkligen behövs, säger Robin Sehlin, digitaliseringsstrateg i Söderhamns kommun.

Senast uppdaterad: 10 juni 2025