Skolsociala team ska hjälpa elever till ökad skolnärvaro

Klassrum.

Söderhamns kommun har startat med skolsociala team, en samverkan mellan olika professioner med syfte att bidra till ökad närvaro och en bättre framtid för ungdomar.

Skolsociala team är en samverkan mellan skola och socialtjänst och bidrar till ökad trygghet och närvaro hos elever. Arbetet med skolsociala team startat i Söderhamn och teamen har träffats första gången och ser fram emot att ses en gång i månaden.

- Det känns spännande och roligt att vi är i gång med den här viktiga samverkansformen. Vi tror inte att det blir enkelt men att vi tillsammans med små justeringar och små steg ska gynna och förbättra för barn och vårdnadshavare, säger Eva-Britt Hartikainen, verksamhetschef i sektor Barn och lärande.

Läs mer: Skolsociala team

Samlad kompetens

Skolsociala team finns till för alla elever i grundskoleåldern. Två rektorer ansvarar för och leder ett skolsocialt team samt gör urvalet av elever och inhämtar samtycke.

I de skolsociala teamen ingår flera olika kompetenser, som skola, socialtjänst, Verkstäderna och Förebyggande enheten. Arbetet i teamen utgår från nuläge, följer en gemensam struktur, har tydliga ansvarsområden samt noggrann dokumentation och uppföljning.

- En av de största styrkorna med skolsociala team är deras förmåga att samordna insatser mellan olika professioner. Detta inkluderar lärare, skolkuratorer, specialpedagoger, ungdomsledare och socialtjänstens medarbetare. Genom att arbeta tillsammans kan teamet skapa en helhetsbild av varje elevs situation och utveckla en samordnad strategi för att hjälpa dem, säger Teresa Vanova Benke, chef i Söderhamns kommuns sektor Barn och lärande.

Stöd och samverkan

De skolsociala teamen kan till exempel erbjuda stödinsatser till vårdnadshavare och underlätta kommunikation och samarbete mellan vårdnadshavare och övriga aktörer som finns runt den enskilda eleven. Till exempel hälso- och sjukvård och fritidsaktiviteter.

- Skolsociala team är en ovärderlig resurs för att främja skolnärvaro, lärande och välmående bland elever. Genom att erbjuda tidiga insatser och arbeta samordnat mellan olika professioner kan dessa team hjälpa elever att övervinna hinder och nå sina mål. För att säkerställa att alla elever får den hjälp de behöver är det viktigt att skolsociala team är en integrerad del av skolsystemet. På så sätt kan vi skapa en framtid där alla elever har möjlighet att lyckas och nå gymnasiebehörighet, säger Teresa Vanova Benke.

Senast uppdaterad: 26 september 2025