Söderhamns kommun har ett program för hela kommunkoncernen med gemensamma riktlinjer för uppföljning och insyn av verksamheter som bedrivs av privata utförare.
Programmet omfattar verksamheter som tydligt riktar sig till invånare. Det gäller alla verksamheter som kommuner, landsting och regioner upphandlar inom alla verksamhetsområden: vård och omsorg, kultur och fritid, hälso- och sjukvård, gator och parker, fastighetsförvaltning, kommunikationer och annan infrastruktur. Det gäller även verksamhet i kommunala bolag.
Ibland kan kommunen lämna över verksamhet till privata utförare. Men kommunen är fortfarande ansvarig gentemot medborgarna, på samma sätt som för verksamhet som bedrivs i egen regi.
Vid avtal med privat utförare ska kommunen säkra tillgången till information för att kunna ge allmänheten insyn i verksamheten som lämnas över. Kommunen ska också kontrollera och följa upp verksamhet som lämnats över till privat verksamhet.
Det aktuella programmet gäller till april 2020, då kommunfullmäktige beslutar om ett nytt program för nästa mandatperiod.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Kundtjänst
Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.
Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp samtalsförmedlande tjänster.
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn