Kommunens revisorer har kommunfullmäktiges uppdrag att utöva demokratisk kontroll av kommunens verksamhet i styrelser, nämnder och i bolagsform. Vi arbetar med utvärdering, främjar effektiviteten och kontrollerar den kommunala verksamheten och ekonomin.
Revisorernas uppgifter anges i kommunallagens nionde kapitel och kommunfullmäktige har även fastställt ett reglemente för revisorernas arbete. Varje år görs en revisionsplan.
All verksamhet som bedrivs inom styrelser och nämnders ansvarsområden ska årligen granskas och prövas för att se
Även de kommunala bolagen granskas utifrån likartat synsätt.
Varje revisor är en egen myndighet. Men vi arbetar tillsammans och har en stor samsyn på revisionsarbetet. Vi är oberoende och opartiska, vi bedriver revisionsarbetet självständigt och omfattas av reglerna för tystnadsplikt. Vi vill att saklighet ska styra vårt agerande, våra bedömningar och uttalanden.God revisionssed är den praxis och det förhållningssätt som råder bland förtroendevalda revisorer och sakkunniga. Den är inte reglerad i lag, reglemente eller på annat sätt. God revisionssed belyser revisionsprocessen och det nödvändiga i att göra urval utifrån kriterierna väsentlighet och risk.
Arbetet sker tillsammans med auktoriserade revisorer och dokumenteras i revisionsrapporter och i skrivelser till berörda styrelser och nämnder. Det är KPMG som utför granskningar och uppföljningar i enlighet med våra uppdrag och sköter den administration som är förknippad med revisorernas verksamhet.
Revisorernas arbete dokumenteras fortlöpande i revisionsrapporter och i skrivelser till berörda styrelser och nämnder. Vi avger även varje år en berättelse till kommunfullmäktige med en redogörelse för resultatet av revisionen.
Vi kan rikta anmärkningar mot nämnder, beredningar och enskilda förtroendevalda och ska i vår revisionsberättelse uttala oss om ansvarsfrihet tillstyrks eller inte.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Kundtjänst
Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.
Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp samtalsförmedlande tjänster.
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn