Arbetsprocessen med att ta fram en skylt involverar flera olika funktioner och kompetenser. Planera skyltar i god tid, då tiden mellan beslut och färdig skylt kan ta upp till fyra månader.
Verksamheten ansvarar för att följa Söderhamns kommuns grafiska profil och skyltprogrammets riktlinjer samt för att skyltarna innehåller korrekt information. Verksamheten ansvarar för att ansöka om bygglov och att alla tillstånd erhålls. Verksamhetens utbildade beställare ansvarar för att göra beställningar.
Fastighetsägaren/fastighetsförvaltaren har kännedom om var skyltar får sättas upp och ska kontaktas tidigt i processen. För att montera en skylt behöver du alltid tillstånd från fastighetsägaren.
Räkna med att samtliga skyltar utomhus kräver bygglov även om undantag finns.
Om skylten ska placeras på en offentlig plats behövs oftast tillstånd från polisen Länk till annan webbplats..
Ta reda på vad som gäller rörande tillgänglighet på den plats skylten ska placeras. Rådgör med en sakkunnig inom tillgänglighet hos kommunen om möjlighet finns.
Kommunikationsenheten kan bistå med rådgivning i beställningsprocessen samt rörande skyltens innehåll och utformning.
Om du ska beställa från en skyltleverantör som kommunen inte har upphandling med behöver du kontakta inköpsenheten.
För de flesta skyltar finns det Indesign-mallar, vilket underlättar arbetet för skyltleverantören. I dessa fall kan verksamheten vända sig direkt till skyltleverantören. När mallar saknas och skylten är komplicerad kan extern grafisk formgivning behövas. Kontakta då kommunikationsenheten för rådgivning.
Skylttillverkare är antingen kommunens interna tryckeri eller en upphandlad skylttillverkare. Kontakta certifierad beställare eller inköpsavdelning för att ta reda på vilka skylttillverkare kommunen har upphandling med. Skylttillverkare ansvarar för att ta fram skyltar enligt Indesign-mallar.
Skyltmontören bör tidigt ta beslut om skyltarnas fastsättningsanordningar, fundament och andra tekniska lösningar som behövs för skyltens montering. Skyltarna kan monteras av koncernen Söderhamns kommun eller av skylttillverkaren.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Kundtjänst
Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.
Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp samtalsförmedlande tjänster.
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn