Från och med 1 april 2019 är det lag på att fakturor ska vara elektroniska till en upphandlande myndighet. Här hittar du som levererar varor och tjänster till Söderhamns kommun information om hur man gör.
Från den 1 april 2019 ska ni som leverantör till Söderhamns kommun skicka oss elektroniska fakturor. Observera att PDF inte är ett godkänt format.
Läs mer om lagen om elektronisk faktura
Som leverantör kan ni alltid kan välja att skicka e-faktura enligt formatet Peppol BIS Billing 3 som tillämpar den godkända europeiska standarden.
Generellt gäller att kommunen betalar faktura på 30 dagar räknat från den dag fakturan mottas. Den elektroniska fakturan blir mottagen direkt när ni skickar den.
Om det finns en tydlig referens går hanteringen av fakturan snabbare och vi kan betala i rätt tid.
Det finns lagkrav på vad en faktura ska innehålla. Du hittar vägledning på Skatteverkets webbplats
Förutom de lagstadgade kraven ska det finnas en referens på samtliga fakturor till Söderhamns kommun. En eller flera av följande referenser ska finnas med, det underlättar för snabb hantering:
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Inköpsenheten
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn