Hälsingland marknadsfördes på internationell mässa
Hälsingland fick uppmärksamhet på en turistmässa i Schweiz i helgen. Det fanns ett stort intresse för världsarv, olika upplevelser och för Hälsinglands unika kultur och natur.
Det var i helgen som Bollnäs kommun deltog på en mässa i Schweiz för att marknadsföra Hälsingland. Under 2,5 dagar pratade representanterna från Bollnäs med mer än 460 personer från 20 olika länder. Fokus var på Hälsingland och allt det vi kan erbjuda här. De som var på plats berättar att intresset för Sverige och Hälsingland är enormt och redan nu skickas det konkreta förslag till researrangörer som visat intresse.
Världsarv och Hälsinglands unika kultur och natur lockar
Syftet med att delta på mässan var att locka fler besökare till Bollnäs och Hälsingland. Inför mässan hade Bollnäs kommuns destinations- och turismutvecklare Sandra Williamsson förhoppningar om att få träffa många besökare för att lära sig mer om vad de söker.
Vi har lärt oss så mycket om våra målgrupper. Många vill besöka oss på sommaren för att se vårt unika världsarv, uppleva vår kultur och natur i en behaglig temperatur. Vi har så mycket att vara stolta över och som är unikt för oss i Hälsingland, säger Sandra.
Söderhamn märker av intresse från utländska turister
Det är roligt att Bollnäs kommun berättar om den positiva responsen från mässbesökarna. De senaste åren har Visit Söderhamn också märkt en ökning av antalet utländska turister som väljer att förlägga del av sin sverigevistelse i Söderhamn. Jessica Dorf, destination- och turismutvecklare framhåller framförallt två anledningar;
–En handlar om att många utländska turister är på väg norrut och då ligger Söderhamn strategiskt bra till på resan. När man stannar till övernattar man en eller flera nätter och vill gärna passa på att uppleva Söderhamn. Det blir en del av resan. Den andra handlar om att många utländska turister vill besöka världsarven, hälsingegårdarna, säger Jessica Dorf destination- och turismutvecklare.
Det man uppskattar som utändsk turist är naturupplevelserna och kombinationen av skärgården och skogen, lugnet och den lantliga idyllen.
- Intresset för hälsingland är stort från utländska turister. Generellt behöver de flesta aktörer inom besöksnäringen i hälsingland höja sin kunskap och mognad samt samverka i större kluster för att skapa konkurrenskraftiga resenaledningar och sticka ut. Här ser jag fram emot att varumärket Hälsingland och varumärkesansvarige Linda Beigler, kan vara en samlande kraft, avslutar Jessica Dorf.