Nya Ostkustbanan

Goda kommunikationer gör livet enklare i Söderhamn. Järnvägen är viktig för att vi ska kunna bo och pendla i Söderhamn. Vi arbetar aktivt för dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand.

Söderhamns kommun ingår i projekt Nya Ostkustbanan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Vi samarbetar framför allt med våra närliggande kommuner Gävle, Hudiksvall, Nordanstig och Sundsvall, samt med Region Gävleborg, Länsstyrelsen Gävleborg, Länsstyrelsen Västernorrland och Trafikverket längs Ostkustbanan.

Läs mer om Trafikverkets arbete med etappen Ljusne-Enånger Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Kringlan-Ljusne Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Mer information om Nya Ostkustbanan finns hos Trafikverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Järnvägen mellan Gävle och Sundsvall är Sveriges längsta och mest belastade enkelspår. Varje dygn passerar 70 tåg på den 21 mil långa sträckan. Enkelspåret behöver byggas ut till dubbelspår från Gävle till Härnösand, för att öka kapaciteten på transporterna och minska restiderna för människorna.

Gemensam kraftsamling

Projektet Nya Ostkustbanan är ett EU-finansierat projekt. Offentliga och privata aktörer i Västernorrlands och Gävleborgs län kraftsamlar för att förverkliga dubbelspåret. Målet är att bidra till att påskynda beslutet att bygga en dubbelspårig järnväg mellan Gävle och Härnösand.

Projektet arbetar med aktiviteter som visar för Norrland, Sverige och Europa vilken effekt en förbättrad kustjärnväg har för arbetspendling, kompetensförsörjning, näringslivsutveckling och hela Sveriges tillväxt.

Mötesplatser räcker inte

Varje dygn passerar cirka 70 tåg på sträckan. Trafiken väntas dessutom öka med 50 procent, tack vare Botniabanan norrifrån. Restiderna har ökat sedan 1996. Nu riskerar restiderna att bli ännu längre.

10 nya mötesstationer mellan Gävle och Sundsvall är planerade och finansierade. De innebär att banan kan ta cirka 10 fler tåg per dygn men det påverkar inte restiderna positivt.

Fler tåg och kortare restid

Endast ett dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Härnösand kan svara på marknadens efterfrågan av järnvägstransporter. Ett dubbelspår halverar restiderna och kan ta emot fyra gånger så mycket trafik som ett enkelspår.

På Nya Ostkustbanan skulle antalet tåg per dygn kunna öka från 70 till långt över 200. Ett tåg kan bära gods motsvarande 30 långtradare. Det innebär att dubbelspåret skulle kunna avlasta E4:an med flera tusen lastbilar per dygn, och göra transporterna mycket mer klimatsmarta. För resenärerna skulle den nya restiden vara 2 timmar, istället för nästan 4, mellan Stockholm och Sundsvall.

Senast uppdaterad: 4 november 2024