Företagarlunch 11 september: Anrikt Söderhamnsföretag satsar

Stig-Olof Elmelind från Pepab berättar om företagets nya satsning i Söderhamn.

Presentation av nya kommundirektören, förbättrad företagarservice från Kundtjänst och inte minst: storsatsning från plåtbearbetningsföretaget Pepab. Det är några smakprov från senaste Företagarlunchenen på CFL.

En bakgrund inom infrastruktursektorn, intresse för organisationsutveckling som ledde till en doktorsavhandling och senast delaktig i att upprätta ett AI-labb på Riksarkivet. Det är lite kort om vad nya kommundirektören Camilla Niss berättade för lunchbesökarna om sin bakgrund. Hon berättade också om att hon redan bor i sin nya kommun samt att det första intrycket varit bra.

- Jag har en positiv bild av Söderhamn. Det finns förstås utmaningar men också potential och jag hoppas kunna utnyttja min kompetens till nytta för medborgarna. Sköter vi det rätt inom kommunorganisationen så gör det skillnad, säger kommundirektören.

Nya kommundirektören Camilla Niss presenterar sig själv och sina tankar om det nya jobbet.

Många möjligheter

Lite framtidsspaning blev det också: Den gröna omställningen med dess möjligheter, liksom nya Ostkustbanan och allt som kan komma med ny energiförsörjning framöver. Viktiga faktorer i de styrdokument som pekar ut Söderhamns framtid.

- Fokus nu ligger på att förverkliga de planer som finns, säger Camilla Niss.

Där ingår bland annat att klättra på rankingen för företagarvänliga kommuner.

- Det är ett gemensamt arbete där vi som kommun ska bli ännu vassare. Mycket handlar om samverkan, vi måste göra det tillsammans.

Pepab på gång

En annan som satt nya planer till verket och spaden i marken är Stig-Olof Elmelind och hans medarbetare i lokala företaget Peab, som fanns på plats för att berätta om sin verksamhet och senaste satsning för ökad hållbarhet: 1 800 nya kvadratmeter för bland annat pulverlackering. Med sikte på att bygga bort transporter bort samtidigt som företaget kan sänka energikostnaden i processen och dessutom ge jobb till 10-12 personer.

- Vi har märkt att hållbarhet är viktigt för kunderna och vi ska bli bra på det, säger Söderhamnsföretagaren.

Knappval i Kundtjänst

Bättre för kunderna - det siktet har också Petter Lönngren som arbetar i Söderhamns kommuns Kundtjänst. Det nya knappvalet för företagare (tryck 1) ska ge bättre och snabbare service i näringslivsfrågor. Tjänsten är i gång sedan 2 september och under utveckling.

- Jag hoppas på att bli medbjuden hit också när projektet kommit lite längre, säger Petter Lönngren.

Läs mer: Nytt knappval för företagare som kontaktar Kundtjänst ger bättre och snabbare service Länk till annan webbplats.

Missa inte nästa företagarlunch 17 oktober!

Missa inte heller Söderhamns kommuns nya satsning Vakna med Söderhamn! där näringslivsutvecklaren Jan Brandberg tillsammans med olika företagsfrämjare berättar om stöd som finns för företagare. Olika teman på varje träff. Digitalt, varannan fredag kl 8-9.

Läs mer och anmäl dig: Vakna med Söderhamn! – höstens digitala näringslivsfrukostar Länk till annan webbplats.

Petter Lönngren arbetar i Kundtjänst som ingår i en kommunal satsning för bättre företagarservice.

Senast uppdaterad: 13 september 2024