Söderhamn 19 platser uppåt i företagsranking 2021

Söderhamn tar ytterligare kliv uppåt i den årliga företagsrankning som presenteras av Svenskt Näringsliv, medlemsorganisation för arbetsgivareförbund och branschföreningar. 19 platser upp till plats 221.

Rankingen bygger på ett 20-tal faktorer - dels på enkätsvar från företag från våren 2021, dels på statistik från SCB och UC (statistik från näringslivet). Söderhamn klättrade 40 placeringar i fjol, nu tar vi ännu ett skutt upp 19 placeringar till plats 221.

- Absolut ett steg i rätt riktning. Men vi är inte nöjda, målet är att vara topp hundra år 2025. Det jobbar vi stenhårt med och årets ranking visar att vi är något på spåren, säger Söderhamns kommuns näringslivschef Ola Andersson.

Läs mer: Företagsklimat 2021 - Söderhamnlänk till annan webbplats

Positiva vindar

Resultatet för 2021 är det bästa för Söderhamn sedan 2014. Söderhamn hittas på plats 24 i landet bland jämförbara kommuner (landsbygdskommun, kommuner med mindre än 15 000 invånare i den största tätorten).

Ola Andersson känner positiva vindar i Söderhamns näringsliv.

- Man får se rankingen som en barometer på hur företagarna mår och då har jag känslan av att det går åt rätt håll. Det börjar hända saker, till exempel byggs det på platser där vi inte sett det förut. Ett annat exempel är besöksnäringen som ju ser väldigt bra ut. Vi kommer ur pandemin och någonstans finns en framtidstro, det känns fantastiskt fint, säger Ola Andersson.

Långsiktigt arbete framåt

I Söderhamn svarade 104 företag på enkäten, en svarsfrekvens på 59 %. I enkätsvaren från visar det sammanfattande omdömet 22 platser upp. Mest positivt uppfattar företagarna faktorerna konkurrens från kommunen (35 platser upp), mobilnät och bredband (+26), och service och bemötande (+24). Åt andra hållet uppfattas faktorerna brottslighet/otrygghet (40 platser ned), tjänstemännens attityd till företag (-13) samt information till företag (-13).

- Jättebra och fantastiskt kul att vi går i rätt riktning. Det går inte att avancera så fort i det här sammanhanget utan det är mer en långsiktig process, inget man ändrar över en natt. Det positivt att vi klättrar och viktigt att kommunen jobbar med de här frågorna så vi kan förbättra oss vidare, säger kommunstyrelsens ordförande John-Erik Jansson (C).

Skriv ut
Senast uppdaterad: 22 september 2021

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn