• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Viktig kunskap om koll på pengarna – dialog med gymnasielever under höst och vår

Viktig kunskap om koll på pengarna – dialog med gymnasielever under höst och vår

Sara Åhnstrand från Sparbanksstiftelsen, kommunens konsumentvägledare Johanna Pettersson och skuldrådgivaren Josefine Lausen pratar privatekonomi med Staffangymnasiets elever.

Spara, låna. Budget och bedrägerier. Det finns mycket att lära om den personliga ekonomin för den som tar steget in i vuxenlivet. Därför har Söderhamns kommun tillsammans med Sparbanksstiftelsen Söderhamn och Staffangymnasiet utbildat ungdomar i att få koll på pengarna.

Vid fyra tillfällen på hösten och fyra gånger under vårterminen har Söderhamns kommuns konsumentvägledare Johanna Pettersson, skuldrådgivaren Josefine Lausen och Sara Åhnstrand från Sparbansstiftelsen besökt Staffangymnasiet och pratat om olika sidor av ekonomi. Ett viktigt dialogarbete som gjorts möjligt tack vare skolans lärare i samhällskunskap.

Bakgrunden är statistik från Kronofogden över att fler i åldrarna 18-25 år ansöker om skuldsanering.

- Vi funderade på hur vi kan koppla ihop oss kring de här frågorna i vår kommun och så satte vi ihop ett koncept. Vi pratar om att spara, låna, vad avtalskunskap är, om rättigheter och skyldigheter, säger Johanna Pettersson.

Läs mer: Budget- och skuldrådgivning

Förebyggande i viktiga frågor

Gensvaret från eleverna har varit bra, med massor av bra dialoger om hur man skapar ett bra upplägg för sin egen ekonomi. Där ingår också att undvika att drabbas av bedrägerier.

- Vi jobbar förebyggande och väver ihop viktig kunskap som man behöver för att vara vuxen, säger Johanna Pettersson.

Trion kommer att fortsätta enligt samma koncept under vårterminen.

Hjälp eller frågor - hör av dig

Behöver du hjälp i eller har frågor om konsumenträtt, avtalsrätt, bedrägerier, skulder, skuldsanering och budget?

Kontakta:
Johanna Pettersson, konsumentvägledare
Söderhamns kommun
0270-753 40

Josefine Lausen, budget- och skuldrådgivare
Söderhamns kommun
0270-752 61

Skriv ut
Senast uppdaterad: 28 oktober 2021

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn