Söderhamn på plats fem i Hemtjänstindex som mäter kvalitet i hemtjänst
Söderhamns kommuns hemtjänst klättrar från plats elva till fem av samtliga svenska kommuner i Hemtjänstindex – en årlig sammanställning av nyckeltal från olika källor.
Hemtjänstindex är en oberoende instans som går igenom hemtjänster i alla Sveriges 290 kommuner för att få en samlad bild av hemtjänstens kvalitet. Hemtjänstindex kom till på ett initiativ från SPF Seniorerna och utgår från seniorernas perspektiv.
75 befintliga indikatorer/nyckeltal från olika datakällor, främst från Socialstyrelsen, vägs samman i beräkningar som görs av det statliga forskningsinstitutet RISE.
Läs mer: Om Hemtjänstindex Länk till annan webbplats.
Söderhamns kommuns hemtjänst hamnar på plats fem Länk till annan webbplats. av samtliga landets kommuner, med hemtjänstindex 79,7 - en förbättring med 2,6 jämfört med fjolårets 77,1. Rikssnittet är 65,5.
- Jag som verksamhetschef är oerhört stolt över att vara en del av denna organisation och då tänker jag på alla stjärnor i verksamheten som ligger bakom detta fina resultat. Servicebiträden, vårdbiträden, undersköterskor, teamsamordnare och chefer. Även sjuksköterskor och rehab behöver omnämnas då de finns med i verksamheten också för att möjliggöra en bra kvalitet. Teamets samarbete är vår viktigaste nyckel för lyckat arbete, säger Birgitta Löjdström, verksamhetschef i Söderhamns kommuns sektor Välfärd.
Hemtjänstindex fångar upp hela processen, från det att behov av hemtjänst uppstår, via ansökan, biståndsbeslut, uppstart och utförande av hemtjänsten. Det finns fyra delindex:
- Information
- Biståndshandläggning
- Utförande
- stöd och utveckling
Samverkan och stolthet
Några av som är en del av det fina resultatet i Hemtjänstindex är biståndshandläggarna, där Emma Lind är enhetschef.
- Superroligt att få veta att vi ligger så högt upp. Man kan vara riktigt stolt över arbetet vi gör, säger hon.
För biståndshandläggarna kan det höga betyget förklaras med ett bra arbetssätt.
- En anledning är nog att vi jobbar tätt i samverkan med utförare i hemtjänsten. Generellt har vi fått bra resultat i undersökningar kopplat till våra brukare, säger Emma Lind.
Kunniga medarbetare är också en faktor som enhetschefen lyfter fram.
- Vi har erfarna handläggare med hög kompetens inom området. De som vi rekryterat har också mycket erfarenhet i stort, till exempel från annan myndighetsutövning eller en annan bakgrund. Det ger perspektiv som är nyttigt i arbetet, säger Emma Lind.
Exempel på faktorer som kan påverka påverkar en kommuns index negativt är om enskild data saknas, om data saknas från brukarundersökningar och enkäter eller om kommunen inte deltar aktivt i Senior Alert, vilket Söderhamns kommun gör så bra att vi tidigare fått utmärkelsen Guldkommun.