Tillgänglighetsredogörelse
Här samlar vi tillgänglighetsredogörelser för de webbplatser och tjänster som ingår i Söderhamns kommuns digitala service och som omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi upplyser även om de tillgänglighetsproblem vi känner till och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Listan över system kompletteras löpande.
Kommunövergripande
Tillgänglighetsredogörelse för soderhamn.se
Webbplats:
https://www.soderhamn.se Länk till annan webbplats.
Senast genomförd tillgänglighetsgranskning
Januari 2025.
Denna redogörelse uppdaterades
2025-01-10.
Kända brister i tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan
- PDF-dokument: Många PDF-filer är inte tillgänglighetsanpassade. Utbyte sker succesivt.
- Filmer: Många filmer är inte tillgänglighetsanpassade, de saknar undertexter och syntolkning.
Utbyte sker succesivt. - Tabeller: Det finns tabeller utan korrekt tabellbeskrivning.
Inventering och förbättring pågår. - Bilder: Det finns bilder som saknar beskrivande alt-text.
Inventering och förbättring pågår. - Språk: Det finns sidor på andra språk än svenska som inte är korrekt märkta med rätt språk.
Inventering och förbättring pågår. - Struktur och rubriknivåer: Det finns sidor med felaktigt märkta rubriknivåer.
Inventering och förbättring pågår. - Kontrast: Det finns objekt som inte har godkänd kontrast.
Inventering och förbättring pågår. - Integrerade system och system vi hänvisar till: Vårt mål är att komma tillrätta med tillgänglighetsproblem genom att ställa krav vid upphandlingar och på andra sätt påverka leverantörer att leverera tillgängliga lösningar.
- Tillgänglighetsredogörelse för integrerade system och system vi hänvisar till saknas till stor del. Komplettering av dessa redogörelser pågår.
Så har vi testat webbplatsen
- Vi gör fortlöpande testning av soderhamn.se via de kontrollverktyg som finns i Sitevision, vårt CMS-verktyg. Det gör att vi fångar många tillgänglighetsproblem innan sidor publiceras.
- Vi har gjort en självskattning där vi använt verktyg som rekommenderas av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), t.ex. Wave och DIGGs tillsynsmanual.
- Vi följer W3C:s rekommendationer och anpassar kontinuerligt innehållet efter regler i Sverige som finns på webbriktlinjer.se.
Kommun och politik
Tillgänglighetsredogörelse för anslagstavla, protokoll, förtroendemannaregister (Ciceron)
Kommunens webbdiarium använder systemet Ciceron Sök.
Kommunens anslagstavla använder systemet Ciceron Anslagstavla.
Webbplats
https://soderhamn-sok.ciceron.cloud Länk till annan webbplats.
Senast genomförd tillgänglighetsgranskning
september 2025.
Denna redogörelse uppdaterades
2025-11-03
Kända brister i tillgänglighet
Ciceron Sök och Ciceron Anslagstavla är delvis förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1.
- Användning av hjälpmedel för uppläsning av skärmtext
Det förekommer situationer där användare av uppläsningsverktyg inte får viss text uppläst eller har begränsade möjligheter att sätta fokus på specifika fält, symboler och informationsstycken. Dessa problem kan variera mellan olika verktyg och operativsystem. - Ciceron Sök: Färgkontrast är inte tillräcklig i vissa sökfält.
- Ciceron Sök: Tabbordning på startsidans sökfält följer ej logisk tabbordning.
Så har vi testat webbplatsen
Via självskattning samt redogörelser och dialog med leverantör.
Innehåll som inte omfattas av lagen
Enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service undantas följande innehåll från lagen:
- Direktsändningar – textning och syntolkning
- Kartor
- Dokument som publicerats före 23 september 2018
- Filmer som publicerats före 23 september 2020.
Kontakta oss om du upplever brister
Kontakta oss om du:
- Behöver innehåll från webbplatsen som inte är tillgängligt för dig.
- Upptäcker brister som inte är beskrivna på den här sidan.
- Anser att vi inte uppfyller lagkravet.
Använd formuläret eller kontakta Kundtjänst
- Formulär för att rapportera brist i tillgänglighet
- Kundtjänst: 0270-750 00
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Kontakta myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.