Liten butik som satsar stort – Ica i Trönö tror på tiden efter pandemin

Emelie Stjernfelt, ICA Nära Trönö

Butiksägare Emelie Stjernfelt, ICA Nära Trönö

Ica Nära i Trönö ser tillbaka på ett år där både handlare och kunder fått tänka om och hitta nya vägar till varandra. Butiksägaren Emelie Stjernfelt ser positivt på framtiden och längtar efter att visa upp den ombyggda butiken.

Det har varit ett omtumlande år, där både butiker och kunder har fått byta beteenden för att tillgodose sina respektive behov, konstaterar Emelie Stjernfelt som sedan 2019 driver Ica Nära i Trönö.

- Det har börjat landa men i början var det lite kaos. Vi var den enda butiken som körde ut varor och vi höll på till halv ett på natten ibland. Vi har ställt om och hittat nya rutiner för att leverera, på så sätt har det blivit bättre, säger Emelie Stjernfelt.

Rent praktiskt har pandemin också medfört förändringar inne i butiken, med nya restriktioner och rekommendationer att följa.

- Det är till exempel nya städrutiner och så har vi som jobbar i butiken visir eller munskydd. Det är nästan den tuffaste omställningen skulle jag säga.

I den väldigt skakiga tid som en pandemi innebär behövs stöd, oberoende av bransch. Ica Nära i Trönö har främst fått statens hjälp i form av stöd till sjukpenning.

- Det har varit väldigt välkommet, det behövs när man ska vara hemma för minsta lilla, det gäller ju också barnen och det blir förstås mycket vabbande. Så vi är tacksamma att vi fått hjälp där.

Stödet har märkts även från lokalbefolkningen, säger Emelie Stjernfelt.

- De är väldigt trogna och det är vi jättetacksamma för. Det är nog folk som brukar handla på annat håll som vänt sig till oss nu. Försäljningsmässigt har det gått bra, men vi tappar mycket kunder i butiken, där ser vi ett tapp då de flesta hämtar vi kaj, säger Emelie Stjernfelt.

Ica Nära i Trönö hade just byggt om och fräschat till i butiken och laddar nu för tiden när pandemin är över och kunderna kan komma.

- Vi satsar stenhårt och hoppas att det här försvinner och kunderna kan komma och se hur fint vi fått. Vi saknar det jättemycket, att ha kunderna i butiken, säger Emelie Stjernfelt.

Finns det då något en butiksägare kan ta med sig från den speciella tid som varit – ut på andra sidan pandemin?

Vi ska jobba hårt för att utveckla oss online, där finns det mycket att jobba på. Jag tror att det blir vanligare att man beställer de tunga basvarorna och kanske helghandlar en mysig köttbit eller vad man vill ha till helgen. Vi ser helt klart ett nytt beteende hos kund, säger Emelie Stjernfelt.

 


Skriv ut
Senast uppdaterad: 16 november 2021

Kontakta oss på Näringslivsenheten

Stationshuset
Södra Hamngatan 50

Ola Andersson
Näringslivschef
Tel: 073-043 64 76
E-post: ola.andersson@soderhamn.se

Jan Brandberg
Näringslivsutvecklare
Tel: 0270-756 67
E-post: jan.brandberg@soderhamn.se

Bitti Alvin Lehmann
Projektledare SARURE
Tel: 0270-759 74
E-post: bitti.alvinlehmann@soderhamn.se

Ingrid Nyström
Näringslivsutvecklare
Tel: 0270-752 14
E-post:
ingrid.nystrom@soderhamn.se

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn