Söderhamns kommun nedåt i företagsranking – arbetet fortgår för att bli bättre: ”Vi är inte nöjda”

Söderhamns kommun, som sedan 2018 gått stadigt uppåt i Svensk näringslivs årliga företagsranking, halkar ned fyra placeringar, från 221 till 225. I sikte: att fortsätta förbättringsarbetet.

Svenskt näringslivs årliga ranking av företagsklimatet bygger dels på svaren från näringslivet, dels på uppgifter från SCB och UC (kreditupplysningsföretag). Söderhamns kommun hittas på plats 225 av totalt 290 svenska kommuner och på plats 25 av 40 i kategorin landsbygdskommun.

107 lokala företag svarade på enkäten, våren 2022.

Läs mer: Företagsranking 2022 - Söderhamn Länk till annan webbplats.

Plus och minus

Största tappet hittas i enkätfrågorna Tillgång till kompetens (-99), Mobilnät och bredband (-42) och Information till företag (-40). På plussidan finns Tjänstemäns attityder till företagande (+21), Kommunens upphandling (+17) och Sammanfattande omdöme (+16).

Från statistikdelen är den största förändringen positiv: Entreprenader (+8).

Målsättning att klättra

Söderhamns kommuns näringslivschef Ola Andersson om rankingen:

- Vi är så klart inte nöjda, vi hade hoppats på mer då vi gör otroligt mycket. Nu behöver vi utvärdera och inom kort tillsammans med näringslivet jobba för aktiviteter som hjälper oss förbättra. Söderhamn är inne i en positiv utveckling. Vi har stora utmaningar att hantera bland annat svårigheter för företag att hitta rätt kompetens. Vi skall arbeta stenhårt med att läget förbättrats, även avseende denna ranking, säger Ola Andersson.

Patrik Jakobsson, kommundirektör, Söderhamns kommun.

Vi gör det tillsammans

Kommundirektören Patrik Jakobsson är inne på samma linje.

- Vi hade verkligen hoppats på mer och att vi fortsatt den utveckling vi sett de tre senaste åren och vi behöver nu analysera resultatet närmare. Vi har ett stort antal aktiviteter på gång eller planerade, men vi behöver tillsammans med näringslivet bättre säkra så dessa träffar rätt. Det går att fundera över hur väl vi som kommun når ut till alla företag och även hur väl dialog och kommunikation flödar i näringslivsorganisationer och företag. Här kan vi troligt göra bättre – tillsammans, säger Patrik Jakobsson, som samtidigt gläds över de faktorer som faktiskt förbättrats.

- Positivt är att några av de saker som en kommun verkligen kan påverka har gått framåt. Tjänstemännens attityder, Kommunens upphandling och Sammanfattande omdöme tar bra kliv i rätt riktigt. Det känns bra.

Senast uppdaterad: 30 september 2022