Digital post

Söderhamns kommun har börjat skicka viss post digitalt. Det innebär att du som har en digital brevlåda kan få meddelanden från kommunen digitalt istället för som vanliga pappersbrev. Det kostar inget, är säkert och enkelt för dig, miljövänligt och sparar skattemedel.

Tjänsten som vi använder heter Mina meddelanden och förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).

Digital brevlåda är gratis och när du har skaffat dig en kan du läsa din post på datorn, läsplattan och mobilen – när som helst och var du än är. Det enda du behöver är e-legitimation, till exempel BankID, som du också använder varje gång du ska logga in i brevlådan.

Välj en digital brevlåda

Privatperson eller enskild firma

De här digitala brevlådorna kan du välja mellan som privatperson eller enskild firma:

Oavsett vilken brevlåda du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag.

Företag

De här digitala brevlådorna kan du välja mellan som aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar:

Du bestämmer hur du vill ha din post

Att skaffa en digital brevlåda är frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen att få dina meddelanden från Söderhamns kommun och andra myndigheter på papper med vanlig postgång. Om du har en digital brevlåda kan du också välja vilka avsändare som får skicka digitala meddelanden till dig. Ångrar du dig kan du avsluta din digitala brevlåda och få posten som papper igen.

Senast uppdaterad: 27 november 2023
Kommun och politik