Eget avlopp
Avlopp som inte är anslutna till det kommunala avloppsnätet kallas enskilt avlopp. Nästan alla fastigheter utanför tätbebyggt område har någon form av enskilt avlopp där avloppsvatten tas om hand i en egen avloppsanläggning.
Beroende på var du bor och vad anläggningen ska användas till behöver du ansöka eller anmäla detta till kommunen. Det gäller både om det är en ny avloppsanläggning eller om du vill ändra en befintlig.
Fastighetsägarens ansvar att söka tillstånd och anmäla
- Lämna in din ansökan/anmälan i god tid, eftersom det kan behövas tidskrävande utredningar av platsens förutsättningar och samråd med grannar med mera innan vi kan fatta beslut.
- Du får kortare handläggningstid om ansökan/anmälan och handlingarna är tydliga och kompletta från början.
- Du måste invänta tillstånd från kommunen innan du får påbörja arbetet med avloppsanläggningen.
Du har ansvar för att ta fram de uppgifter som behövs för att ansökan/anmälan är komplett.
Kommunen kan inte rekommendera dig vilken anläggning du ska ha. Däremot kan vi berätta vilka avloppstekniker som har möjlighet att klara skyddsnivån på den aktuella platsen. Vi kan även ge dig råd utifrån de regler som gäller på platsen för anläggningen, till exempel om omgivningen är skyddsvärd, dricksvattentäkter riskerar att förorenas eller om människors hälsa eller miljön på annat sätt kräver viss förebyggande åtgärd.
Vi gör en bedömning i varje enskilt fall.
Du kan behöva anlita en sakkunnig entreprenör/konsult för att få hjälp med din ansökan, till exempel att välja teknik, göra utredningar av geologiska förutsättningar, fylla i ansökningsblanketten och slutligen bygga/installera anläggningen som du fått tillstånd till.
Tillstånd krävs för inrättande av
- Avloppsanläggning med WC ansluten
- Avloppsanläggning för enbart bad-, disk- och tvättvatten (BDT) inom vissa områden enligt Lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön Pdf, 294.5 kB.
Skriftlig anmälan krävs för
- Ändring av en befintlig avloppsanläggning
- Avlopp från bad, disk och tvätt. Inom vissa områden krävs tillstånd, enligt Lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön Pdf, 294.5 kB.
Ansökan/anmälan ska innehålla
- Förteckning över brunnar - brunnslista Länk till annan webbplats.
- Situationsplan
- Produktbeskrivning etc till tekniskt avancerade lösningar
- Medgivande från fastighetsägare om anläggningen ska ligga på annans mark
- Ev protokoll från perkolationstest och/eller siktanalys
När vi får in en ansökan/anmälan bedöms den föreslagna avloppslösningen utifrån bland annat rening och föroreningsrisker, såsom närhet till dricksvattentäkter, sjöar, vattendrag och hav.
Samhällsservicenämnden, Söderhamns kommun, tar ut en avgift för handläggning av din anmälan/ansökan.
Relaterade länkar
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.