Genom konsumentvägledningen får du hjälp och stöd i ditt kosumentärende. Konsumentvägledningens uppgift är att informera om rättigheter och skyldigheter enligt konsumentlagarna samt rådgöra i avtalsfrågor mellan privatpersoner och företag.
Du kan kontakta oss för information inför ett köp av en vara eller tjänst, till exempel vid köp av bil, hus eller telefoni- och internettjänster samt vad du bör tänka på när du ska anlita en hantverkare.
I första hand är konsumentvägledningen en hjälp till självhjälp. Målsättningen är att konsumenter på egen hand ska kunna gå vidare med sitt ärende som en tryggare och smartare konsument efter kontakt med konsumentvägledare.
En av konsumentvägledningens viktigaste uppgifter är att nå ut med information och kunskap i förebyggande syfte. Konsumentvägledaren kommer gärna ut till skolor, organisationer och företag för att informera om konsumenträtt och privatekonomi.
Verksamheten priotirerar även nyanlända och ser gärna ett samarbete med de olika instanser som arbetar med integration. Med ökad kunskap kan fler konsumenter undvika att hamna i skuldfällan.
Är du ny i Sverige? När du har fått ett personnummer kan du göra mycket som konsument. Du kan till exempel teckna telefonabonnemang, handla varor via internet och skriva på avtal. Som konsument har du både rättigheter och skyldigheter som är bra att veta.
Ny som konsument i Sverige - på flera språk.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Konsumentvägledning i Söderhamn
Stadsbiblioteket (1 tr) Köpmangatan 11
Öppettider: vardagar kl. 08.00-16.00
Besök efter tidsbokning via mail eller telefon
Konsumentvägledare
Johanna Pettersson
Tel 0270-753 40
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn