Bygga, ändra eller riva

Inför alla projekt, oavsett storlek är det viktigt att veta vad som är tillåtet och vad som krävs. I vissa fall krävs det bygglov eller anmälan. Om du bor nära vattenområde så som sjöar, bäckar eller vattendrag kan strandskyddsdispens behövas.
Ansök alltid i god tid innan du planerar att påbörja byggnationen. Inför sommarperioden är bygglovsavdelningen på sektor Samhällsservice hårt belastad, tänk därför på att skicka in din ansökan i god tid. Om du ska bygga under sommaren rekommenderar vi att du söker bygglov redan i februari eller mars. En komplett ansökan om lov ska enligt lag vara prövad inom tio veckor, med möjlighet till förlängning om 10 veckor om det krävs för ärendets behandling.
Nya byggregler från 1 juli 2025
Från och med den 1 juli 2025 träder nya byggregler i kraft. De nya reglerna saknar allmänna råd på lösningar och det är du som byggherre som ska uppvisa hur dina lösningar uppfyller kraven.
Från 1 juli 2025 kommer det vara en övergångsperiod på ett år då du kan välja om du vill använda de nya eller de gamla reglerna. Det går inte att kombinera dessa.
Övergångsperiod
- Om du ansöker före 1 juli 2025 ska du följa de gamla reglerna (BBR och EKS)
- Om du ansöker mellan 1 juli 2025 och 30 juni 2026 kan du välja antingen de gamla reglerna eller Boverkets nya byggregler. Det går inte att kombinera dessa.
- Om du ansöker efter 1 juli 2026 ska du följa Boverkets nya byggregler.
Du kan läsa mer om de nya reglerna på Boverkets hemsida.
Om Boverkets nya byggregler - Boverket Länk till annan webbplats.
Kontakt bygglovshandläggare
Rådgivning av bygglovshandläggare
Bygglovshandläggarnas telefontid har sommaruppehåll under vecka 28 till 34. Från och med 25 augusti kan du åter få rådgivning varje helgfri vardag kl. 08.00-09.30.
Om du vill få kontakt med bygglovshandläggare vecka 28-34 - vänd dig till kundtjänst och beskriv ditt ärende så återkopplar en bygglovshandläggare till dig inom några dagar.
(Du kan även mejla din fråga till samhallsservicenamnden@soderhamn.se)
Kontakt utanför telefontid
För att komma i kontakt med en handläggare utanför telefontid ringer du till Kundtjänst och beskriver ditt ärende. En handläggare återkopplar sedan till dig inom två arbetsdagar om inte annat meddelas.
Att tänka på inför kontakt
Inför kontakt är det bra att förbereda sig med:
- Fastighetsbeteckning eller adress
- Diarienummer eller namn på handläggare – om frågorna gäller ett pågående ärende.
Välkommen med dina frågor och funderingar.
Relaterade länkar
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.