Nödvatten
Söderhamns kommun har en nödvattenplan som innebär att det finns en planering för hur vi agerar i händelse av störningar på dricksvattenförsörjningen.
Störningar i dricksvattenförsörjningen kan uppstå på grund av en mängd olika anledningar. Vatten kan till exempel bli förorenat och därmed inte leva upp till de kvalitetskrav som behöver uppfyllas för att dricksvattnet ska betraktas som hälsosamt och rent. Det kan även inträffa som en konsekvens av andra störningar, till exempel vid avbrott i elförsörjningen som bland annat behövs för att driva pumpar.
Oavsett orsak till störningar eller avbrott - Söderhamns kommun har en planering för hur du som medborgare ska ha tillgång till dricksvatten.
Vid en nödvattensituation kommer det att finnas vatten vid utlämningsställen på lämpliga platser. Var dessa platser är beror på var störningen uppstått. Du som medborgare ansvarar för att ha lämpliga kärl (t.ex. en vattendunk) att transportera vattnet i när du hämtar vid utlämningsstället. Tänk på att det kan ta tid innan tillfälliga utlämningsställen är utställda, ibland flera dagar. Därför är det viktigt att du klarar dig några dagar på egen hand.
Ditt ansvar för nödvatten
Din och kommunens förmåga att hantera en svårare störning av dricksvattentillgång är beroende av hur förberedda vi är. Du som medborgare bör ha en viss beredskap som du själv ansvarar för.
Se till att ha ett nödlager av vatten så att du vet att du klarar en tid, gärna 1-2 veckor. Räkna med minst tre till fem liter vatten per person och dygn. Tänk på att husdjur också behöver vatten. Förvara extra dricksvatten i rena dunkar eller flaskor så att du är förberedd om det blir strömavbrott. Dunkarna eller flaskorna förvaras mörkt och svalt och vattnet byts ut 2-4 gånger per år.
Ditt ansvar som företagare
Du som driver företag är viktig för kommunen och kommunens medborgare. Därför är det särskilt viktigt att du, så långt det är möjligt, kan upprätthålla din verksamhet i samband med avbrott i vattenförsörjningen. Det är speciellt viktigt om du också är arbetsgivare.
Vid en störning gällande tillgången på dricksvatten är det inte säkert att du har normal och tillräcklig tillgång till vatten för din verksamhet. Kommunen kan då behöva prioritera vem som har störst behov av nödvatten och då är det först och främst människors liv och hälsa samt samhällets funktionalitet som behöver säkerställas.
Om du bedriver verksamhet som bedöms vara samhällsviktig kan du komma att prioriteras i distributionen av nödvatten, men de allra flesta företag omfattas inte och kommer inte att kunna få vatten i händelse av störning eller avbrott. Du som företagare behöver på egen hand se till att verksamheten kan upprätthållas vid störningar. Detta kan innebära att man har inventerat och analyserat sitt behov och skapat rutiner för hur man hanterar olika typer av störningar. Exempel på frågeställningar i detta arbete kan vara:
- Hur påverkas verksamheten av en störning i dricksvattenförsörjningen? På kort sikt/lång sikt?
- Vilka funktioner måste fungera för att verksamheten i stort ska fungera?
- Utifrån definierade kritiska funktioner: Hur stort är minimibehovet av dricksvatten för att dessa ska fungera?
- Har verksamheten idag några egna lösningar på nödvattenförsörjning?
I så fall: hur ser dessa ut?
Om inte: vilka möjligheter har verksamheten att hitta nya egna nödvattenlösningar? - På vilket sätt och i vilken omfattning kan verksamhetens vattenbehov minskas under en störning i dricksvattenförsörjningen?
Få stöd i ditt företags nödvattenplanering via rådgivning av kommunens beredskapssamordnare,
e-post: sakerhetsenheten@soderhamn.se
telefon: 0270-750 00
Vatten vid kris (krisinformation.se) Länk till annan webbplats.
Relaterade länkar
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.