Sammanhängande, enhetlig och omsorgsfull skyltning bidrar till att kommunen uppfattas som tydlig, tillgänglig och trovärdig för medborgare och besökare. Det här programmet används som stöd när du tar fram nya skyltar.
Informationen på skylten ska vara lätt att ta till sig och ha hög läsbarhet. Innehållet ska alltid tjäna syftet. En hänvisningsskylt eller informationstavla ska exempelvis göra det enklare att hitta rätt, medan en fasad- eller entréskylt ska tydliggöra vilka verksamheter som finns i byggnaden.
I skyltprogrammet finns färger med utgångspunkt i Söderhamns kommuns grafiska profil. Skyltarnas färg är Pantone Cool Gray 10 C med undantag för bygg- och anläggningsskyltar samt orienteringstavlor där färgsättningen utgår ifrån Söderhamns kommuns profilfärger. Avsteg från de fastställda färgerna ska ses som undantagsfall och färgsättning ska i sådant fall alltid godkännas av kommunikationsenheten.
NCS (Natural Color System) är ett system för att beskriva hur olika färger uppfattas oberoende av färgfabrikatet. Färgerna har kulörkontrast och ljushetskontrast. Den sistnämnda betyder att färgerna kan vara olika ljusa och kan ha ett visuellt ljushetstal mellan 0 och 1. Svart har ett ljushetstal v=0 och vit har v=1. Exempelvis är 0,40 i ljushetskontrast på NCS-skalan en mellangrå färg (som NCS 4500-N) mot svart eller vit
Söderhamns kommuns logotyp ska vara synlig på de flesta skyltarna. Men det finns undantag. Till exempel interiöra hänvisningsskyltar eller namnskyltar. Se vad som gäller i riktlinjerna för respektive skylttyp.
Riktlinjer för logotypens minimum frizon.
Det är viktigt att ta hänsyn till tillgänglighet vid framtagandet av skyltar så att alla har likvärdiga möjligheter att ta del av dem. Enligt Boverket ska orienterande skyltar på allmänna platser vara tillgängliga och användbara.
I vissa fall kan symboler underlätta för personer med nedsatt kognitiv förmåga och för de som inte behärskar svenska språket. För personer med nedsatt syn är det viktigt att kunna känna på skyltarna. Det möjliggörs genom att använda taktila skyltar som består av relieftext och punktskrift. För bättre läsbarhet bör sådana skyltar vara kortfattade och i versaler. Punktskrift placeras direkt nedanför texten och utformas enligt svensk standard (teckenhöjd 6 mm, reliefhöjd 1 mm).
Taktil skylt med relieftext och punktskrift.
Ikoner, piktogram och symboler kan förtydliga ett komplext sammanhang. Använd välkända grafiska symboler, företrädesvis enligt Internationell standard (ISO) eller svensk standard (SS). Skyltleverantörer har oftast ett piktogrambibliotek med välkända grafiska symboler.
Tips och råd! Söderhamns kommun använder ett aktivt rullstols-piktogram i den mån det går.
Det är viktigt att ta hänsyn till skyltens placering och avståndet den kommer att avläsas från när storlek och innehåll tas fram. Genom att besöka platsen där skylten ska sitta och tidigt i processen visualisera med skisser, skapas en god uppfattning om detta. En skylt kan innehålla både text som ska läsas på långt håll och text avsedd för läsning på nära håll. Exempel på detta är en informationstavla där rubriken ska synas på håll men övrig text på närmare håll.
Teckenstorleken är beroende av det avstånd texten ska läsas på. Vid längre läsavstånd är en tumregel att förhållandet mellan teckenstorlek och läsavstånd ska vara minst 1:160. En skylt som avläsas på 5 meters avstånd bör ha en teckenstorlek på minst ca 31 mm (5 000 mm / 160 = 31,25mm) versalhöjd.
Läsavstånd | Teckenhöjd (versalhöjd) |
---|---|
1 m | Minst 6 mm |
2 m | Minst 12 mm |
3 m | Minst 19 mm |
5 m | Minst 31 mm |
10 m | Minst 62 mm |
20 m | Minst 125 mm |
50 m | Minst 310 mm |
Rekommenderade minsta teckenstorlekar vid olika läsavstånd.
Tips och råd! Det är viktigt att tänka på att för synskadade är det i allmänhet viktigare att komma nära en skylt än att texten är stor. En för stor text kan upplevas som svårläst på nära håll.
Skyltar kan tillverkas i en mängd olika material. I urvalsprocessen behöver du tänka på hållbarhets- och kostnadsaspekter. Material bör anpassas efter placering och möjlighet till uppsättning. Undvik reflekterande material då det kan orsaka otillräcklig kontrast.
Med bra belysning framträder skyltarna bättre. Skyltarna får dock inte blända, utan ljusstyrkan måste vara anpassad så att de ger en bra kontrast. Det bästa är om ljuset kommer ovanifrån (skylten belyses med släpljus).
Exempel på olika skyltbelysningar.
Tips och råd! Kontakta exempelvis skylttillverkaren, skyltmontören, fastighetsförvaltaren och/eller arkitekten för råd och rekommendationer om material och belysning.
Tillverkning av skyltar är både tids-och kostnadskrävande. Det är viktigt att skyltarna som kommunen tar fram fungerar över tid. Vid skylttillverkningen finns det olika lösningar som kan uppdateras vid behov. Exempelvis kan du dela upp skylten i olika bitar, så att du slipper byta ut hela vid eventuella innehållsförändringar. En befintlig skylt i plåt kan få ett nytt budskap genom omfoliering.
Exempel på skylt med utbytbara delar.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Kundtjänst
Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.
Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp samtalsförmedlande tjänster.
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn