Mat för dig som är äldre

Mat är en förutsättning för god hälsa, tillsammans med medicinsk behandling. Kost och ätande är en viktig del i omvårdnad och rehabilitering. Söderhamns kommun erbjuder matdistribution via hemtjänsten. Vi lagar också mat till kommunens vård- och omsorgsboenden.

Våra menyer är planerade och tillagade med av hjälp av Livsmedelsverkets rekommendationer ”Bra mat i äldreomsorgen", för att du ska få den näring du behöver utifrån dina behov.

Här hittar du matsedel: Matsedel vård- och omsorgsboende

Anpassad kost

Vi ser också till att du får specialkost eller konsistensanpassad kost om du behöver det. Vi tar också hänsyn till kulturella olikheter i matvanor.

På våra tillagningskök tillagas maten av medarbetare med kockkompetens, som har fokus på näringsrika och varierade måltider.

Matdistribution

Vi erbjuder matdistribution via hemtjänsten. Matportioner lagas, paketeras och kyls, för att levereras hem till dig av hemtjänsten.

Läs mer här: Matdistribution - så levereras maten

Välj från veckomeny

Varje vecka kan du välja mellan 10 olika maträtter från en veckomeny. Du väljer själv hur många matportioner du vill köpa.

Matsalar - lunchservering för besökare

På våra vård- och omsorgsboenden finns matsalar. Några av dem har lunchservering även för seniorer som inte bor på boendet.

Att äta tillsammans kan främja både matlust och social samvaro. På våra vård- och omsorgsboenden finns gemensamma matrum.

Lunch på vård- och omsorgsboende

På Eklunda i Stråtjära och Forsgården i Norrala finns matsalar där hemmaboende ålderspensionärer kan förboka och äta den lunch som serveras på boendet. I lunchen ingår varmrätt, smör, bröd och kaffe.

Lunchplatserna är begränsade och därför behövs förbokning. Se nedan hur bokning görs och vilka öppettider som gäller. Som ålderspensionär kan du även ta med dig en betalande måltidsvän eller ledsagare.

Forsgården

Lunch vardagar kl. 12.00-13.00

Förbokas senast kl. 12.00 dagen innan på tel. 0270-744 12.

Eklunda

Lunch vardagar kl. 11.30-12.00

Förbokas senast kl. 12.00 dagen innan på tel. 0270-723 15.

Betalning för lunch på vård- och omsorgsboende

Som ålderspensionär betalar du 85 kr för lunch. Betalning sker med Swish.

Seniorlunch i skolmatsalar

I Trönö och Bergvik finns möjlighet att äta seniorlunch tillsammans med eleverna i skolmatsalen. I skollunchen ingår varmrätt, salladsbuffé, hårt bröd och margarin, dryck (vatten eller mjölk).

Lunch serveras skoldagar mellan kl. 11.45 - 12.30.
Du som är ålderspensionär äter lunch för 85 kr och betalar med Swish.

Trönö skola och Bergviks skola

Seniorlunch i skolmatsalen kl. 11.45 - 12.30 de dagar skolan har öppet.

Förbokas senast kl. 15.00 dagen innan. Betalning sker med Swish.

Så här bokar du

Boka lunch genom att skicka ett sms till kökets mobiltelefon.
Skriv namn, det datum du önskar komma samt vilken mat du önskar.

Seniorlunch Trönö skola, boka via sms på telefonnummer: 076-827 80 54.

Seniorlunch Bergvik skola, boka via sms på telefonnummer: 070-261 87 35.

• Det går även att föranmäla sig på en lista i matsalen vid lunchbesöket för kommande luncher.
  • Om du bokat och får förhinder vill vi gärna att lunchen avbokas med sms till samma telefonnummer senast kl. 09.00 samma dag.

Ungefär 13 procent av de livsmedel vi använde under 2020 var ekologiska, alltså råvaror som har odlats och producerats utan konstgödsel och syntetiskt framtagna bekämpningsmedel.

Vi stödjer också vår närmiljö och försöker genom upphandling att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av det lokala utbudet.

I våra kostriktlinjer för vård- och omsorgsboenden anger vi fyra mål för kost och nutrition:

• De boende ska erbjudas vällagade och näringsriktiga måltider, individanpassade och efter äldres särskilda behov.
  • Måltiderna ska serveras i en stimulerande och trivsam miljö så att matglädje skapas och att måltiderna upplevs som höjdpunkter under dagen.
  • Förebygga undernäring och felnäring hos våra brukare.
  • Medarbetare som är delaktig i mat/kosthantering ska ha relevant kunskap och känna engagemang för matens, måltidens och näringens betydelse för hälsan.
Senast uppdaterad: 24 februari 2023
Omsorg och stöd