Stöd enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade
Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) är till för att du som har funktionsnedsättning ska få det stöd som behövs för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt.
- Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.
- Personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder.
- Personer som till följd av andra stora och varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder, som uppenbart inte beror på normalt åldrande, har betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och ett omfattande behov av stöd eller service.
- Avlösarservice i hemmet
- Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn och ungdomar
- Boende för vuxna med funktionsnedsättning (bostad med särskild service eller särskilt anpassad bostad)
- Daglig verksamhet
- Kontaktperson
- Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
- Korttidsvistelse utanför hemmet
- Ledsagarservice
- Personlig assistans
Ansök om stöd
Kontakta Kundtjänst - eller ansök själv via e-tjänst
Det första steget för att ansöka om stöd är att du eller en anhörig lämnar in ansökan, eller kontaktar Kundtjänst, 0270-750 00 (så att en handläggare kan kontakta dig).
Du behöver bank-id för att ansöka via e-tjänsten.
Ansöka genom närstående
Du kan ge möjlighet åt en närstående att hjälpa dig med din ansökan. Den närstående får då tillgång till dina uppgifter i e-tjänsten.
Du behöver först lämna ditt samtycke:
Lämna samtycke till närstånde via e-tjänst eller blankett Länk till annan webbplats.
Ansöka genom vårdnadshavare eller förvaltare/god man
Om du är vårdnadshavare eller förvaltare/god man behöver du först registreras som ombud innan du kan ansöka. För att registreras som ombud kontaktar du ansvarig handläggare eller Söderhamns kommuns kundtjänst för vidare hjälp.
I e-tjänsten kan du
- registrera din ansökan.
- följa din ansökan.
- hålla kontakt med handläggaren som utreder din ansökan.
- se handläggarens beslut.
Vägledning till hur du använder e-tjänsten
- Handläggare kontaktar dig för dialog om stöd
Handläggaren ger dig information om olika former av stöd och hjälp. Du får möjlighet att beskriva vilken hjälp du anser dig behöva. - Träff eller telefonsamtal
Är du inte beviljad några insatser sedan tidigare behöver handläggare i de flesta fall träffa dig. Vid vissa enklare ansökningar räcker det med att vi har kontakt via telefon. - Ansökan om vilket stöd du önskar
Efter att du fått mer information kan du besluta om vilken typ av stöd du vill ansöka om, exempelvis hemtjänst, personlig assistans eller plats i äldreboende.
Ansökan gör du skriftligt eller muntligt till handläggaren. - Utredning
Handläggaren påbörjar en utredning om ditt hjälpbehov. Ofta gör vi ett hembesök hos dig. Om det är nödvändigt hämtas uppgifter från exempelvis läkare eller sjuksköterska. Allt sker i samråd med dig. - Prövning - dina behov är utgångspunkten
Ansökan prövas utifrån aktuellt lagrum och kommunens riktlinjer. Dina behov och önskemål är alltid utgångspunkten för utredningen. - Beslut om stöd
Efter prövningen beslutar handläggaren vilken insats du har rätt till. Detta beslut meddelas dig skriftligt. - Skriftligt beslut om vilket stöd du får
När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut. Om du har beviljats insatser skickar handläggaren ett uppdrag till utförare. Om du får ett avslag på din ansökan betyder det att du inte får den hjälp du har ansökt om. Avslaget kan gälla hela ansökan eller delar av ansökan. Avslaget meddelas skriftligt.
Överklaga beslut
I ett beslut om avslag beskrivs alltid hur du kan överklaga beslut. Du kan även kontakta din handläggare för information om hur du överklagar.
Uppföljning
En gång per år kommer din handläggare att följa upp dina beviljade insatser tillsammans med dig. Uppföljning kan ske oftare vid behov.
Omprövning
Om ditt behov av stöd och insatser ändras, exempelvis om hälsotillståndet blir bättre eller sämre, omprövar vi tidigare beslut.
Avgifter
Insatserna enligt LSS är avgiftsfria. Men kostnader som är förknippade med t.ex. aktiviteter under tiden stödet ges betalar du själv. Det kan t.ex. vara mat, resor eller fritidsaktiviteter.
Avgifter för insatser enligt LSS
Individuell plan
Om du får en insats enligt LSS beviljad upprättar vi en individuell plan med beslutade och planerade insatser, tillsammans med dig.
Kontakt
Kontakta kommunens Kundtjänst för att komma i kontakt med handläggare, telefon 0270-750 00.
Telefontider handläggare
Måndag - torsdag kl 07.30 - 16.30
Fredag kl 07.30 - 16.00
Kommunens kundtjänst svarar på frågor som rör äldre- och funktionshinderomsorg. Om vi inte kan svara direkt skickas ärendet vidare till rätt person som kontaktar dig.
Relaterade länkar
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.