Sektor Välfärd arbetar med kvalitet i vardagen, för att du ska kunna leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Vi har antagit lokala kvalitetsdeklarationer och värdighetsgarantier, för att leva upp till den nationella värdegrunden för äldreomsorg.
Dina behov styr hur vi ska ge din vård och omsorg, så att du kan leva det liv du vill och kan. Alla våra medarbetare ska arbeta så att du kan leva ett värdigt liv och känna välbefinnande, med möjlighet till integritet, delaktighet, självbestämmande och individanpassning.
För att leva upp till detta har Söderhamns kommun infört lokala värdighetsgarantier för äldre- och funktionshinderomsorg. Garantierna talar om vad du kan förvänta dig av våra insatser.
Vi har antagit fyra kvalitetsdeklarationer, som berättar vad du som är kund kan förvänta dig av våra tjänster:
Alla medarbetare ska arbeta så att du kan leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. I den nationella värdegrunden för äldreomsorg betonas möjlighet till integritet, delaktighet, självbestämmande och individanpassning.
Du avgör vad det innebär för dig. Dina behov styr hur vi ska ge din vård och omsorg, så att du kan leva det liv du vill och kan.
Läs mer om värdegrund: Äldreomsorgens nationella värdegrund från Socialstyrelsen (PDF) , 940.1 kB.
Läs mer om våra löften: Det här lovar vi! (PDF) , 238.5 kB.
Inom äldre- och funktionshindersomsorgen sker en kontinuerlig kvalitetsutveckling. Utvecklingen går från kollektiva rutiner till individuella, flexibla lösningar. Vi arbetar på olika sätt för att säkerställa att våra medarbetare inom omvårdnad sätter individen i centrum.
Läs mer: Individen i centrum - kvalitetsdeklaration (PDF) , 139.5 kB.
Du som får hjälp från oss har rätt till en genomförandeplan, i planen beskrivs hur du vill att hjälp och hur stödinsatser ska utföras. Dina personliga behov, önskningar, vanor och intressen ska respekteras och så långt möjligt styra omvårdnaden.
Vi förväntar oss att du, eller den som företräder dig, deltar vid upprättande av genomförandeplanen och berättar hur du vill ha det.
Om löftet/kvalitetsdeklarationen inte infrias är det viktigt att vi på Sektor Välfärd får veta det, genom vår synpunktshantering.
Du kan lämna dina synpunkter här på soderhamn.se eller på en blankett som finns på webben, på äldreboenden och i förvaltningshusets reception. Kundtjänst kan också hjälpa dig lämna en synpunkt.
Det är lätt att komma i kontakt med Sektor Välfärd.
Du kan få information om Sektor Välfärds verksamheter och kontakta förvaltningens medarbetare på flera olika sätt, exempelvis genom telefon, e-post, eller kommunens webbplats.
Om du inte får kontakt med den du söker, eller om du inte vet till vem du ska vända dig till kan du kontakta kundtjänst.
Läs mer: Tillgänglighet - kvaltetesdeklaration (PDF) , 151.3 kB.
Om du redan har stödinsatser från Sektor Välfärd och har frågor som rör den hjälp du får, bör du vända dig till den du normalt har kontakt med, exempelvis din handläggare eller ansvarig enhetschef.
Om löftet/kvalitetsdeklarationen inte infrias är det viktigt att vi på Sektor Välfärd får veta det, genom vår synpunktshantering. Du kan lämna dina synpunkter här på soderhamn.se eller på en blankett som finns på webben, på äldreboenden och i förvaltningshusets reception. Kundtjänst kan också hjälpa dig lämna en synpunkt.
När du lämnat in en ansökan om stödinsats till en av Sektor Välfärds handläggare utreder handläggaren ditt behov av stöd och fattar därefter ett beslut.
Du får besked om din ansökan om hjälp så fort som möjligt.
Tiden för utredningar varierar, ibland går utredningen fort och insatser sätts in omgående. Ibland behöver handläggaren invänta faktauppgifter från andra huvudmän, exempelvis Försäkringskassa eller vårdgivare. I dessa fall kan utredningen ta längre tid.
Läs mer: Utredning och beslut - kvalitetesdeklaration (PDF) , 188.3 kB.
Senast två veckor efter att vi tagit emot din ansökan får du ett beslut angående de stödinsatser du sökt eller besked om fortsatt utredning av din ansökan.
Vi förväntar oss att du samarbetar så gott du kan för att utredningen ska gå så snabbt som möjligt.
Om löftet/kvalitetsdeklarationen inte infrias är det viktigt att vi på Sektor Välfärd får veta det, genom vår synpunktshantering. Du kan lämna dina synpunkter här på soderhamn.se eller på en blankett som finns på webben, på äldreboenden och i förvaltningshusets reception. kundtjänst kan också hjälpa dig lämna en synpunkt.
Du ska känna förtroende för Sektor Välfärds medarbetare.
Se medarbetare har en hög formell kompetens, i form av rätt utbildning för de arbetsuppgifter de utför. Under många år har vi också på olika sätt arbetat med bemötandefrågor för att du som får hjälp av oss ska känna dig trygg och väl bemött.
I sin yrkesroll ska sektor välfärds medarbetare möta dig med respekt och en serviceinriktad attityd.
Vi förväntar oss att du i kontakt med medarbetare bidrar till ett bra möte.
Om löftet/kvalitetsdeklarationen inte infrias är det viktigt att vi på Sektor Välfärd får veta det, genom vår synpunktshantering. Du kan lämna dina synpunkter här på soderhamn.se eller på en blankett som finns på webben, på äldreboenden och i förvaltningshusets reception. kundtjänst kan också hjälpa dig lämna en synpunkt.
Tack för din medverkan!Du har hjälpt oss att förbättra webbplatsen.
Någonting gick fel. Prova igen senare.
Kontakt kvalitet och utveckling
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Marianne Undvall
0270-752 76
E-post: marianne.undvall@soderhamn.se
Socialt ansvarig samordnare
Camilla Furuström
0270-750 62
E-post: camilla.furustrom@soderhamn.se
Controller på sektor Välfärd
Kristoffer Löfgren
0270-756 92
E-post: kristoffer.lofgren@soderhamn.se
Kontakt Söderhamns kommun
Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se
Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn